Úvodem, Champagne, Údolí Loiry, Cesta do Bretagne, Bretagne, Normandie a sever Francie, Belgie, Závěrem, Fotogalerie
English

K Loiře, konkrétně do Châteauneuf-sur-Loire, opravdu přijíždíme týž den, 6.7. večer a okamžitě míříme do prvního kempu, abychom se mohli konečně osprchovat. Ráno si prohlížíme zámeckou zahradu, sbíráme plánky a informace a podle nich vybíráme další trasu.

Údolí Loiry je známé svými gotickými a renesačními zámky, kterých se podél řeky Loiry a jejích přítoků rozprostírá přes tři desítky. Snažíme se volit trasu tak, abychom jich viděli co nejvíce a přitom nevynechali ty nejznámější. Opět nám udělají radost vinařské stezky s půvabnými sklípky podél silnic, které jsou zde dokonce rozděleny podle druhů vín. Mezi naše nejoblíbenější vína patří všechny druhy růžového a bílý Sauvignon.

Z Châteauneuf-sur-Loire vyrážíme po cyklostezce podél levého břehu Loiry do Orléans. Je to jediná cyklostezka, kterou v této oblasti potkáváme. Silný západní vítr vanoucí od oceánu nám však cestu trochu znepříjemňuje.

Orléans nás překvapuje nádhernou katedrálou, v jejíž prohlídce se střídáme. Ve větších městech přeci jen máme o svá plně naložená kola strach a tak je nespouštíme z očí. Nejen zde u nedaleké radnice pozorujeme svatební průvod. Návštěvu města končíme u sochy Johanky z Arku na koni.

Pěknou katedrálu ze 16.století objevujeme i v Cléry, asi 15km jihozápadně od Orléans. Cestu si zpestřujeme trháním báječných třešní, které tady rostou jen tak u silnice a babky je prodávají za 45FF/kg. Za návštěvu rozhodně stojí i nedaleký Meung, což je krásné městečko s úzkými uličkami a zámkem, který všemu dodává historickou atmosféru. Ráno zde procházíme trhy, kde se nabízí skvělé sýry, chléb, ovoce, ryby a spousta dobrot.

Největším a zřejmě nejnavštěvovanějším zámkem v údolí Loiry je Chambord. Kolem příjezdových silnic se táhne nejen 32km dlouhá kamenná zeď, ale také několik lesních výběhů a obor s vysokou zvěří a divokými prasaty, které lze pozorovat z posedů. Na rozdíl od některých zámků jako Villesavin, Cheverny, či později Villandry, se do zahrady dostáváme zdarma a alespoň zvenčí si můžeme vychutnat překrásnou architekturu těchto zámků.

K noclehu si vybíráme nádherné pláže a břehy Loiry. Nebýt občasných dešťů, spíme i pod širákem. To se nám nakonec podaří a to přímo na pískové pláži pod osvětleným Amboise. Když se k tomu přidají chipsy a víno, není nouze i o romantiku.

Zámků vidíme opravdu hodně. Často jsou však soukromé a oplocené neproniknutelnými živými ploty, takže je nelze ani vyfotit. Pro nás je sportem vždy nějakou fotografii ulovit, což se nám daří. Vstupné do zámků se pohybují od 25 do 60 FF, někdy se vstup do zahrady platí zvlášť. Na některých zámcích jsou i slevy pro mládež (do 26 let), nepřesahují však 20%.

Kromě již uvedených zámků stojí za návštěvu také půvabný Blois, Azay-le-Rideau, Chaumont-sur-Loire, pohádkový Ussé a hlavně Chenonceau. Zde již obětujeme 80 FF (za oba), schováváme kola ke hlídači a vstupujeme již jako normální turisté do zámecké zahrady, která se vine až k samotnému zámku. Ten se klene přes řeku Cher, jedním z přítoků Loiry, je nazýván mimo jiné jako dámský zámek, nebo zámek šlechtičen, a my si vychutnáváme i interiér s krásnými dekoracemi z aranžovaných květin a tapisériemi. Z místností nás nejvíce zajímá kuchyně se spoustou důmyslných nástrojů na opékání a rožnění, ale také originálním zdrojem vody přímo z řeky.

I když se snažíme vyhýbat hlavním silničním tahům s velkým provozem, někdy to prostě není možné. Do Angers, kde končí naše pouť podél Loiry, již žádná cyklostezka nevede. Zvlášť velmi nepříjemný je přejezd přes Tours a i po cestě do Saumuru, lemovanou nádhernými skalními útvary, ve kterých si lidé vystavěli svá obydlí a vinné sklípky, musíme dávat velký pozor na projíždějící kolony aut. Známé jsou i místní jeskyně s houbami a malbami na stěnách.

Loira se postupně mění v mohutný tok a u břehů se vyskytují cedule se zákazem koupání. To nás donutí najít nějaký levný kemp a připravit se tak na cestu do Bretagne. Řeku definitivně opouštíme 12.7. odpoledne. Rozhodli jsme se, že zkusíme znovu stop, abychom se dostali co nejdříve k moři. Chlapík, co nás po hodince vezme, umí anglicky a zve nás k sobě domů. Přespáváme na jeho zahrádce asi 20 km za Angers.

kniha návštěv, odkazy, home

© 2002 Ing. Vladimír Tomáš, optimalizováno pro IE3.0 a vyšší, kódování češtiny Windows-1250